MEHDİ -MUNTAZAR
• Bana, İskender gibi taç, taht, saltanat verdi de ben manalar ordusunun başkomutanı oldum ŞEMS-İ TEBRİZ-İ HZ.
Bir Gün İSKENDER gelir Dünyaya Hükmeder
(Erzurumlu İbrahim Hakki Hz)
İskender el ekber adı
Arşı-ı alaya altın harflerle yazıldı.
Biz ise hepimiz ona secde ettik
Rabbim dedi ki sevdiğimi gördünüz mü?
O’nun ismine yüzünüzü sürdünüz mü?
Bazen ben bile bakmaya kıyamıyorum
O’nu çok ama çok seviyorum
Eşektir batıla tapmış yine eşektir gamı nefse tapmış görmez avam
Hassülhavasa bir ayandır batıl degil haktan bir ayandır .
Emr alemi cihanda İskender el ekber aya kadar uzun boyla gezer şaklayanı
Batıl sarıkta batıl dinde avane gezer ...
AZİZ MAHMUD HÜDAYİ HZ.
Yunus balık ile deryada yüzdü
İSKENDER seyredip âlemi gezdi
İndi yeryüzüne Süleyman’ın tahtını bozdu
Sen de kurtulamazsın "mevt"in elinden
İSKENDER seyredip âlemi gezdi
İndi yeryüzüne Süleyman’ın tahtını bozdu
Sen de kurtulamazsın "mevt"in elinden
YUNUS EMRE HZ.
***MEHDİ (AS)’A “Her şeyinizle mükemmelliğin timsali olan ulu efendim ellerinden doya doya öpmek ve bu hikmeti bize yaşatan ulu rabbime hamdetmek için sabırsızlanıyorum kainat sensin biz senin her şey senin sen o nun o ve siz ikiniz bir bütün biz o bütüne ulaşmaya çalışan naçiz kullarız her an ve her saniye sizin emirlerinizi bekliyoruz aldığımız her emri eksiksiz yerine getirmeyi sizin himmetinizle sağlıyoruz rabbimin kahraman orduları emirlerinizi bekliyor dualarınızla”
EMİR SULTAN HZ.
Gönül ayine-i İSKENDER-asa veçhine mir’at
(Gönül aynasında İskender as’ı gördük)
Dem-a dem ehl-i dillerdeki dil dil-dare nazirdir”
(Zaman zaman gönül ehli olanlarda hep taze sevgilidir)
Es Seyyid Osman Hulusi Ates Divanindan”
*Ruhâm-ı hâme ferâsetle bir nigâh itse
Olurdı sâgar-ı Cemşîd ü câm-ı İskender
Olurdı sâgar-ı Cemşîd ü câm-ı İskender
((İskender as ferasetle nazar etseydi bu (Yontulmamış) mermer gibi kafam şekillenir günahlarım yokolurdu))
Niçe senün gibi kazıdı bu defterden
Niçe senün gibi kazıdı bu defterden
(Niceleri senin gibi silindi bu defterden)
Aceb mi bir iki gün oldun ise ser-defter
Aceb mi bir iki gün oldun ise ser-defter
(O defterde bir iki gün adının gecmesi hayret değil)
Makâmı oldı ser-i dâr niçe serdârun
Makâmı oldı ser-i dâr niçe serdârun
Nihâyet olasın evc-i ‘alîde İskender
(Nice serdarların makamı oldu ama,”Nihayetinde ENYÜKSEK makam İskender as’ındır.)
Tutalum eyledi ceng-i gamunda ‘ûd beni
Seni bir iki gün itdi bu bezme hînâger
Nevâ yirine revân itme her rekimden hûn
Tutalum eyledi ceng-i gamunda ‘ûd beni
Seni bir iki gün itdi bu bezme hînâger
Nevâ yirine revân itme her rekimden hûn
(Tutalım sözlerimizi diye BU SOHBET MECLİSİNE İTEKLEDİ beni sohbeti dinlemek anlamak yerine o meclisi hor görüp terk etme diye)
Ruhâm-ı hâme ferâsetle bir nigâh itse
Olurdı sâgar-ı Cemşîd ü câm-ı İskender
Ruhâm-ı hâme ferâsetle bir nigâh itse
Olurdı sâgar-ı Cemşîd ü câm-ı İskender
(İskender as ferasetle nazar etseydi bu mermer kafam yumuşar günahlarım yokolurdu)
Behişte döndi anun sa’yi ile beytü’l-mâl
Behişte döndi anun sa’yi ile beytü’l-mâl
(Onun çalışmasıyla cennete döndü devletin her şeyi)
Ki oldı hep der ü dîvârı hışt-ı sîm ü zer
Ki oldı hep der ü dîvârı hışt-ı sîm ü zer
(Ki kerpic duvarlar gümüş ve altın oldu)
Cihâna ‘avdeti hulk-ı cemîl-i neşr itdi
Cihâna ‘avdeti hulk-ı cemîl-i neşr itdi
Yuferrihu rîhahû ke’l-miski küllemâ kurrir
(Kainata gelişi,ENGÜZEL YARATILIŞLA yaratılmış ve mubarek olan bütün misk’ lerden daha güzel kokusu rüzgarla heryere yayıldı)
Vezir idindi anı çünki Hüsrev-i devrân
Vezir idindi anı çünki Hüsrev-i devrân
(Vezir edindi onu devrin hükümdarı)
Sürûş-ı gayb didi hayru men kad istevzer
Sürûş-ı gayb didi hayru men kad istevzer
Şeh ü vezîr idüp ittifâk-ı hürmet-i âl
(Cebrail dedi,andolsunki kim hayır isterse şah’ı vezir etsin beraberliği şerefi alır)
Şeref zemânıdur oldı kırân-ı şems ü kamer
Şeref zemânıdur oldı kırân-ı şems ü kamer
(O şeref zamanıdır ki;GÜNEŞ VE AY’IN BİR ARAYA GELMESİ)
Aceb mi Hızr irişüp bana reh-nümâ olsa
Murâda himmet-i Hızr ile irdi İskender
Murâda himmet-i Hızr ile irdi İskender
(Acaba Hızır as bana yol gösterse,(çünkü) MURADINA HIZIR AS’IN HİMMETİYLE ERDİ İSKENDER AS)
‘Âyâl idindi hep eytâm-ı ehl-i beyti bugün
Sitem gören varup ol bâba ya baba dirler
(Bütün dertlerini,gecimlerini üzerine aldı YETİMLERİN,EHLİBEYT’İN,bir zulüm görseler hemen o’na ulaşırlar,”OL BABA YA BABA DERLER”)
Kemend-i satveti zencîr-i ‘adl-i Nûşîrevân
Kemend-i satveti zencîr-i ‘adl-i Nûşîrevân
Sinân ü seyf-i ‘adû-gîri sedd-i İskender
(Zincir kemend ile iran şahını yakaladı mızrak ve kılıçla set cekdi önüne)
Arabda biri emîr ü ‘Acemde birisi hân
Arabda biri emîr ü ‘Acemde birisi hân
Duhunda var iki begler begisi İskender
(Araplarda birisi emir acemde (İranda) birisi duhunda da iki bey ama “BEYLERBEYİ İSKENDER AS” AŞIK ÇELEBİ DİVANI:
Boyuk Azerbaycan Shairi hemde taninmish ovliya Nizami Gencevi ISGENDERNAME eserinde shu misralari yazmish.
ve her kes makedoniyali isgender oldugunu dushunuyor.ama bir yanlishlik var. Bir ovliya kendinden esrler once yasahmish bi insana mektub yazamaz. Ama kendisinden sonraki insanlar ichin bir mesaj birakabilir.
İskender o günkü kamilliğe ulaştı,
Onun tarihine nakışlar vuruldu.
Dine yol gösteren bir hikmet oldu,
Dünyada mübarek bir devlet oldu.
Din için etti çok deliller icad,
Bu dünya yüzünü eyledi abad
bence bu misralar makedoniyali isgender ichin degildi. chunki makedoniyali isgender din ichin deliller soylememish ve yeryuzunu abad da etmemish. ama biraz dushunursek kim uchun yazildigini mutlaka anlariz. chunki Nizami de Ruhun Allaha ulashmasi hakkinda bi misralar yazmish ve daimi zikr ehli oldugunu sozleri ile insanlara catdirmishdir
Onun tarihine nakışlar vuruldu.
Dine yol gösteren bir hikmet oldu,
Dünyada mübarek bir devlet oldu.
Din için etti çok deliller icad,
Bu dünya yüzünü eyledi abad
bence bu misralar makedoniyali isgender ichin degildi. chunki makedoniyali isgender din ichin deliller soylememish ve yeryuzunu abad da etmemish. ama biraz dushunursek kim uchun yazildigini mutlaka anlariz. chunki Nizami de Ruhun Allaha ulashmasi hakkinda bi misralar yazmish ve daimi zikr ehli oldugunu sozleri ile insanlara catdirmishdir
Könlümdəhaqdan savay məgər bir dilək varmı,
Ona qovuşan kəslər başqa bir şey umarmı.
Hansı yerdən gəlibsəhəmən yerəçatdı ruh,
Xəyal tapa bilməyən bir gözəllik tapdı ruh
O gecəni bir daha görəbilmək üçün ah...
Əl qaldırıb göylərədeyirəm: Allah, Allah.
Sən ey xatirəsi könlüməhəmdəm,
Adın düşməmişdir bir an dilimdən.
Nizami Gencevinin eserlerini shimdi anliyorum. ama okulda onun ovliya olmasini hich zaman bilmemishdim.
12 CI esrde yashamish Boyuk ovliya NIzami gencevinin Sirler Xezinesinden MIHR gerceyi
NİZAMİ GƏNCƏVİDƏ-MİHR..
Səndən savay heç kəsdən mihr ummadı, qəlbimiz,
Heç bir könül tikənəminnətçi olmadıq biz.
O – sahəölçən ağa, məsih ona qulluqcu,
O – Allahın elçisi, Bu yalnız muştuluqcu.
Sən – ümid qaynağı Xizr, sən İskəndər güclü şah!
“Məcəsti” şərh edən bilginlərəqibləgah!
Diz üstəsöz yazıb, ölkələri tutan kəs,
Dünyada heç bir kəsin qapısında baş əyməz.
Dizinədirsəklənib fikrədalan sənətkar,
Sözləiki cahanın dövlətini qzanar.
Kətan geyinib gəlir ay camallı türk yarım,
Sökülmüş kətan kimi çatlayır dodaqlarım.
Cansız cisimlərik biz, sən buyur, can ol bizə,
Hamımız qarışqayıq, gəl, Suleyman ol bizə.
Başçı sənsən, bəs neçin başsız qalıbdı karvan?
Mərkəz sənsən, bəs neçin bayraq qalxır kənardan?
Mənəm! mənəm! deyənlər, gör, bu yolda nəqədər,
Bizim yollarımızı kəsmək istəyəcəklər.
ənin borcun – vəzifən bayrağı yerəsalmaq,
Mənim borcum bağrağı ucaltmaq la ucalmaq.
Biz ki əl çəkənlərik mənəm qovğasından,
Bəs niyəyapışmışıq dünyanın yaxasından.
Ondan ağsunqurun nəsli güc aldı,
Əcdadı, kamala yetdi, ucaldı.
Mehdidir, günəşdir şah bu dünyada,
Dövləti qalacaq eldə, obada.
Rüstəmdir, mindiyi Rəxşi fələkdir,
Böyükdür, böyüklük verməkdətəkdir.
O göyləyoldaşdır, buludla birdir,
Qüvvətdəşir kimi, adıda şirdir.
Bir sənədir dəxli dediyim sözün,
Ölkələr ürəyi yurdundur; özün.
Xızr İskəndərsən olduqca məşhur,
Elmin ədalətin verir yurda nur.
Dəmirdən İskəndər ayna tapdısa,
Dirilik suyun Xızr capdısa.
Bir ölkənin ki, var sən kimi şahi,
Qorusun o yurdu qadir İlahi.
Ey xoşbəxt, dilindəbudur hər kimin,
Sənsən sevgilisi yeddi iqlimin.
Beşinci ölkəni sən etdin abad,
Altı yurd işindən oldu xeyli şad.
Gördükcəölkələr mehriban səni,
Yurduna diləyər hökmran səni.
NİZAMİ GƏNCƏVİDƏ-MİHR..
Səndən savay heç kəsdən mihr ummadı, qəlbimiz,
Heç bir könül tikənəminnətçi olmadıq biz.
O – sahəölçən ağa, məsih ona qulluqcu,
O – Allahın elçisi, Bu yalnız muştuluqcu.
Sən – ümid qaynağı Xizr, sən İskəndər güclü şah!
“Məcəsti” şərh edən bilginlərəqibləgah!
Diz üstəsöz yazıb, ölkələri tutan kəs,
Dünyada heç bir kəsin qapısında baş əyməz.
Dizinədirsəklənib fikrədalan sənətkar,
Sözləiki cahanın dövlətini qzanar.
Kətan geyinib gəlir ay camallı türk yarım,
Sökülmüş kətan kimi çatlayır dodaqlarım.
Cansız cisimlərik biz, sən buyur, can ol bizə,
Hamımız qarışqayıq, gəl, Suleyman ol bizə.
Başçı sənsən, bəs neçin başsız qalıbdı karvan?
Mərkəz sənsən, bəs neçin bayraq qalxır kənardan?
Mənəm! mənəm! deyənlər, gör, bu yolda nəqədər,
Bizim yollarımızı kəsmək istəyəcəklər.
ənin borcun – vəzifən bayrağı yerəsalmaq,
Mənim borcum bağrağı ucaltmaq la ucalmaq.
Biz ki əl çəkənlərik mənəm qovğasından,
Bəs niyəyapışmışıq dünyanın yaxasından.
Ondan ağsunqurun nəsli güc aldı,
Əcdadı, kamala yetdi, ucaldı.
Mehdidir, günəşdir şah bu dünyada,
Dövləti qalacaq eldə, obada.
Rüstəmdir, mindiyi Rəxşi fələkdir,
Böyükdür, böyüklük verməkdətəkdir.
O göyləyoldaşdır, buludla birdir,
Qüvvətdəşir kimi, adıda şirdir.
Bir sənədir dəxli dediyim sözün,
Ölkələr ürəyi yurdundur; özün.
Xızr İskəndərsən olduqca məşhur,
Elmin ədalətin verir yurda nur.
Dəmirdən İskəndər ayna tapdısa,
Dirilik suyun Xızr capdısa.
Bir ölkənin ki, var sən kimi şahi,
Qorusun o yurdu qadir İlahi.
Ey xoşbəxt, dilindəbudur hər kimin,
Sənsən sevgilisi yeddi iqlimin.
Beşinci ölkəni sən etdin abad,
Altı yurd işindən oldu xeyli şad.
Gördükcəölkələr mehriban səni,
Yurduna diləyər hökmran səni.
Geçdi nice devrân dahı el’ân yine sensin
Ser-kâfile-i nükte-verân Hâzret-i Şârih
Ser-kâfile-i nükte-verân Hâzret-i Şârih
((Bunca uzun devirler gectiği halde Herşeyi “İZHAR EDEN”açıklayan,otaya çıkaran,Kafilenin başı, nükte’leri (Anlaşılması zor olan söz) anlayan sensin))
Tafsîl eden icmâlini tafsîl eder el-hâk
Anlar bunu rindân-ı zemân Hâzret-i Şârih
(Bu nükteyi ancak,zamanın “zahirde sade görünen fakat irfan sahibi olan anlar)
Sultân-ı Semâ’înin edip dergehin ihyâ
Tâ arşda etdi deverân Hâzret-i Şârih
Sultân-ı Semâ’înin edip dergehin ihyâ
Tâ arşda etdi deverân Hâzret-i Şârih
(Ta arş ta o DÖNÜŞ sema’ile dergahı hayata gecirdi SULTAN)
iskender ü Hızr âb-ı hayât isteyen âşık
iskender ü Hızr âb-ı hayât isteyen âşık
Gel bundadır etme cevelân Hâzret-i Şârih
(Gel dolaşma boşuna bundadır,İskender as,Hızır gibi DEVAMLI HAYAT isteyen aşık)
Gâlib sanâ bir bende-i nâçîzdir el-hâkk
irşâdına olmuş nigerân Hâzret-i Şârih
Gâlib sanâ bir bende-i nâçîzdir el-hâkk
irşâdına olmuş nigerân Hâzret-i Şârih
(Galib senin irşadına muhtac aciz bir kulundur el hakk)
Lutfeyle o mahcubu bırakmâ nâzarından
Ey kâşif-i esrâr-ı nihân Hâzret-i Şârih
Lutfeyle o mahcubu bırakmâ nâzarından
Ey kâşif-i esrâr-ı nihân Hâzret-i Şârih
(Gizli sırların kaşifi,her şeyi açıklayan,bu mahcup kulunu nazarından mahrum etme)
İskender-i haydar-sıfat pîrâye-bahşı" ma’delet
İskender-i haydar-sıfat pîrâye-bahşı" ma’delet
((Adaletle HAYDAR’IN (Hz.Ali’nin) bütün sıfat ve özellikleri bahşedilen İSKENDER as))
Evreng-i zib ü saltanat hâkân-ı kerrûbî-şiyem
Evreng-i zib ü saltanat hâkân-ı kerrûbî-şiyem
(O ki;)Enbüyük meleğin huyu ile (NEFS’TEN ARİ) hakan saltanatının tahtına sahip)
Sahib-kur’ânlar serveri dâdârlar dâd-âveri
Sahib-kur’ânlar serveri dâdârlar dâd-âveri
((O ki;)Kur’an sohbetlerinin başkanı adaletli hükümdar))
Dehrin hidiv-i sâfderi hurşîd-i nûrâni âlem
Dehrin hidiv-i sâfderi hurşîd-i nûrâni âlem
((O ki;)Zamanın, Allah tarafından SAF HALE GETİRİLMİŞ (Nefs’ten ari))
HALİFESİ,Alemlerin (Bütün kainatın) NUR’LU MÜRŞİD’İ))
Bu Şâdırvânı icâd eyleyip deryayı feyzinden
Bu Şâdırvânı icâd eyleyip deryayı feyzinden
Velâyetden nî_an gösterdi dervîşâna aşk olsun
((O şadırvanı icad etti ve bütün deryayı (Denizi) onun FEYZİ ile doldurdu,bütün o’na aşık olan DERVİŞLER EVLİYA OLDU))
Henüz ol Hızr-ı vaktin himmetiyle rûh-ı iskender
Bulup âb-ı hayat-ı içdi bir peymâne aşk olsun
Henüz ol Hızr-ı vaktin himmetiyle rûh-ı iskender
Bulup âb-ı hayat-ı içdi bir peymâne aşk olsun
((O Hızır as’ın himmet ettiği vakitte (Mehdi as.İskender Ali Mihr’in zamanında) İSKENDER as’ın RUH’UNU BULAN (Allah’a ulaşmayı dileyen kişi,Hacet namazı ile Allah’tan sorarak bulduğu Mürşid’ine tabi olduğunda DEVRİN İMAMININ RUH’U,başının üzerinde onu korumak,ona FAZLIN,RAHMETİN VE SALAVATIN gelmesini sağlamak için gelir).Devamlı aşk şarabını içen biri olur.))
Cem ü Dârâ cenîbe – dârîdir
Cem ü Dârâ cenîbe – dârîdir
(Her yerlerin hükümdarıdır o)
Gecenin mâh-ı gündüzün mihr’i
Gecenin mâh-ı gündüzün mihr’i
(Gecenin ay’ı gündüzün Güneşidir o.)
Âlemin fasl-ı nev-bahârîdir
Âlemin fasl-ı nev-bahârîdir
((Alemlerin FASL-I (Herşeye çözüm getireni) yeni baharıdır))
Sorsan iskender ile farkın eger
O pîyâdeydi bu süvârîdir
Şehriyârâ cihâna ihsânın
Sorsan iskender ile farkın eger
O pîyâdeydi bu süvârîdir
Şehriyârâ cihâna ihsânın
(O Cihana Allah’ın ihsanıyla hükümdardır.)
Âlem-i gayb yâdîgâridir
Âlem-i gayb yâdîgâridir
((Gayb aleminin de yadigarıdır
(sav) efendimizin müjdelediği))
Halk u garb"n teveccühü sanâdır
Halk u garb"n teveccühü sanâdır
(Batı halkının yönlenmesi sanadır)
Bu husûsun da bahtıyârîdir
Bu husûsun da bahtıyârîdir
Tıfl-ı endek-sâlihinin sırr-ı kemâl edip zuhûr
(Kücük yaştaki SALİH KULLARIN kemale erme sırrı ortaya çıktı)
Âkıbet bu tekye-i vâlâda oldu münzevî
Âkıbet bu tekye-i vâlâda oldu münzevî
(Bu yüksek tekkede inzivaya cekilerek neticelendi)
Vâsıl-" kurb olacak Gâlib dedi târîhini
Buldu iskender Dede budur hayât-ı manevî
Vâsıl-" kurb olacak Gâlib dedi târîhini
Buldu iskender Dede budur hayât-ı manevî
(Manevi hayatta Galip,”yakında vasıl olacağının tarihini buldu” İSKENDER DEDE budur dedi)
Tıfl-ı dilimiz kâgıd-ı bâd oynu dilerse
Tıfl-ı dilimiz kâgıd-ı bâd oynu dilerse
(Kücük dilimiz,ucurtma oyunu dilerse)
Târ-ı nazarı çetr-i felekden kaseriz biz
Târ-ı nazarı çetr-i felekden kaseriz biz
(Altın ipliği,gece göklerden keseriz biz)
iskendere zehr-âb-ı fenâdân veririz cân
iskendere zehr-âb-ı fenâdân veririz cân
(İskender as’a,zehirli su içip yok olacağımızı da bilsek,veririz canımızı)
Hızrız velî râh-ı ademde râh-beriz biz
Hızrız velî râh-ı ademde râh-beriz biz
(Hızırız biz,ademin yolunda rehberiz)
“Şeyh galip efendi hz divan edebiyatı kasideleri”
Şeyh Galib 1757 yılında İstanbul'da doğdu. Babası Mustafa Reşid Efendi, annesi Emine Hatun'dur. Kuvvetli bir tasavvuf eğitimi içinde yetişen babası, Mevleviliğe ve Melamiliğe bağlı şiirle de uğraşan, kültürlü bir kişiydi. Şeyh Galib'in dedesi Mehmed Efendi de mevlevi tarikatı aydınlarındandı.
Ne şeyh iskender-i Yûsuf-şiyem Mehdî-i Îsâ-dem
Ki adliyle zamân nâzende âlem nâz-perverdir
(Şeyh İskender MEHDİ as,Huyları,vasıfları,yücelikleri,aynı olan “Hz İsa,Hz Yusuf”zamanı gibi bütün alemler adaletle idare edilirler.)
O dâniver Hudâvend-i azîmü‟ş-şân ki İskender
Der-i dîvân-ı iclâlinde bir der-bân-ı kemterdir.
(O şanı çok yüce olan İskender as,”DİVAN KAPISINDA EN MÜTEVAZİ BİR KAPICI OLARAK AĞIRLAR” herkesi)
Sensin o cihân-bân-ı mu‟azzam ki sürer yüz
Dergâhına şâhân-ı bülend-efser-i âlem
(O muazzam cihanın sahibi sensin.Dergahına yüz sürenler bütün alemlerden gelen yüksek şahsiyetler,padişahlar)
Bu Şevket ü bu şân ki var sende acep mi
Görünce kulun olsa ger iskender-i âlem
(Alemlerin İskender as’ı,eger sendeki bu HAŞMETİ,bu ŞAN’ı görünce sana KUL olması acaiipmi olur)
Dîdârını görseydi ger olurdu mukarrer
Hûrşîd gibi secde-i şâh ekber-i âlem
(Yüzünü görseydi şüphesiz güneş gibi alemin enbüyüğüne padişahlar secde edenlerden olurdu)
Cihângîr-i hayâl efser-rübâ-yı baht-ı iskender
Sipeh-sâlâr-ı ma'nâ saf-şikâf-ı rezm-i Timûrî
(Her seferin fatihi askerlerin başkumandanı olan İskender as muharebede timurun saflarını yarar ve bütün tepeleri alır)
NEFİ DİVANI
Sen ol sultân-ı evreng-i adâletsin ki dergâhın
(Sensin o adaletli dergahın, taht’ın sultanı)
Şerefle Ka'beâsâ kıbledir şâhân-ı devrâna
(Kabe devrin padşahlarına şerefle kıble olur)
Niçe Cemşîd ü İskender olup dergâhına bende
Tefâhür etseler şâyestedir gerdûn-ı gerdâna
(Niceleri İskender as’ın dergahına sağlamca bağlansalar ve bundan dolayı “GURURLANSALAR” Mutlaka yerinde olur dönen dünyada)
MEŞHURİ DİVANI
İster iskender ol serîr üstünde
Ahiri ölümdür ne hayaldesin
(İster İskender as ol TAHT üzerinde Sonun ölümdür daha ne hayal ediyorsun)
İster Süleyman ol mühür destinde
Ahiri ölümdür ne hayaldesin
(İster Süleyman as ol MÜHÜR elinde Sonun ölümdür daha ne hayal ediyorsun)
Alvarlı Muhammed Lütfi HZ
Bir âyîneyle Iskender nice benzer sana cânâ
(İskender as her şekli ile sevgili (sav) efendimizin aynısıdır.)
Senün her bakdugun mir'ât olur `âlem-nümâ cânâ
(Senin her nazar ettiğin alemlerdekiler de sevgili olur)
Hatâ ile rakîbe atma lutf it hâtırum gözle
((Hata ile (sav) efendimizin rakibi olarak görme hatırım için))
Hadeng-i cân-sitânun eylemez çünkim hatâ cânâ
((Can alan ok gibi gelir sevgiliye (sav) hata yapana))
“ŞEYHÜLİSLAM YAHYA EFENDİ 17.YÜZYIL”
Bil ki seddeyn iki kaş İskender oltasında
Cem' ü cemû'l cem ile feth oldu ebvab-ı Hûda
((Bilinsinki;istekli olanlar (ALLAH’A ULAŞMAYI ARZU EDENLER) İskender as’ın oltasında toplanıp “HAKK’KIN KAPISI” Fetholdu (Allah’ın kapısı açıldı herkes Allah’a ulaştı,HİDAYETE ERDİ))
“MEHMET DUMLU KÜTAHYEVİ HZ”
Reha yab olmaga imkanı yok İskender olursa
Gönül çah-ı zenahdanın gibi girdabı düşmüştür
Hele İskender-i dil çıkmadan zulmat-ı zülfünden
Gelüb ser-çeşme-i hayvana Hızr-ı hatt kadem başdı
Gönül çah-ı zenahdanın gibi girdabı düşmüştür
Hele İskender-i dil çıkmadan zulmat-ı zülfünden
Gelüb ser-çeşme-i hayvana Hızr-ı hatt kadem başdı
((İskender as olduktan sonra çenesine kadar girdaplı zulmet çukuruna batmış ta olsa “KURTULMAMAK İÇİN BİR SEBEP YOKTUR.Ki o ay karanlıktan çıkmada hayvan çeşmesinin (Başlangıçta bütün insanların nefs’leri 19 afetle dolu olduğu için hayvanlar gibidir-A’raf/179-) başına ayak basar.))
Erbilli âmâ Yusuf Garibî Efendi Divanı
Yâ peyk-i Hindudur bu felek zînet eyleyüp
Takdı nücûm her yandan ana nice zeng
(Zuhal yıldızının etrafını süsleyen yıldızlar bile nice kirlere paslara maruz kalmışlardı)
İskender-i zamâne durur ya şeb-i siyâh
İskender-i zamâne durur ya şeb-i siyâh
Âyîne oldı ana kamer çarh evreng
((İskender’in zamanında siyah geceler,aydınlık oldu ay onun taht’ının etrafında dönerek (O kiri pası temizledi.))
İdinmez idi mâhı suturlâb âsümân
Olmasa ger müneccim-i şâh-ı huceste-yeng
İdinmez idi mâhı suturlâb âsümân
Olmasa ger müneccim-i şâh-ı huceste-yeng
(Gökyüzü örtülü kılmazdı ayı,müneccimlerin (facıların) şahı onu ugurlu kılmasaydı eger)
Elden komadı câmını ‘ıyş eyleyüp müdâm
Elden komadı câmını ‘ıyş eyleyüp müdâm
Kodı cihanda Cem gibi nâm ü nişân gül
(Tamamını devamlı iş eyledi durmadı.Bütün cihana “Gül’ün sahibi (sav) gibi ün saldı”)
İskender-i zamâne durur şimdi ‘ıyş iden
Câm-ı cihân-nümâya dönüpdür hemân gül
İskender-i zamâne durur şimdi ‘ıyş iden
Câm-ı cihân-nümâya dönüpdür hemân gül
(İskender’in zamanında yaptığı işler,bütün cihan coğrafyasını “GÜL BAHCESİNE DÖNDÜRDÜ”)
Bülbül içün müferrih-i yâkûtı düzmese
La’lîn tabakda ezmez idi za’ferân gül
Bülbül içün müferrih-i yâkûtı düzmese
La’lîn tabakda ezmez idi za’ferân gül
(Bülbül için,ferahlatıcı yakutu düzmese,kırmızı tabakta gül ve zaferanı ezmezdi)
Şimdi çemende gülbüni Mecnûn sanur gören
K’olmış durur başında anun âşiyân gül
Şimdi çemende gülbüni Mecnûn sanur gören
K’olmış durur başında anun âşiyân gül
(Çimenlerde GÜL’ün yetiştiğini gören acaaip sanır,halbuki onun evinin başında her zaman GÜL VARDIR)
ŞAİR REVANİ DİVANINDAN
Gayret-i Hak zâhir oldı geldi çıkdı ‘âkıbet
Hâdi-i râh-ı sa‘âdet Mehdi-i âhir-zamân
ŞAİR REVANİ DİVANINDAN
Gayret-i Hak zâhir oldı geldi çıkdı ‘âkıbet
Hâdi-i râh-ı sa‘âdet Mehdi-i âhir-zamân
(Hak’kın gayreti ile açığa çıktı sonunda hidayet rehberi,asr-ı saadetin sahibi ahirzamanda beklenen MEHDİ AS )
Çekildi safha-ı şemşîr-i âhenînüñden
Hudûd-ı mülket-i İslâma Sedd-i İskender
Hudûd-ı mülket-i İslâma Sedd-i İskender
Seyr ider taht-ı Süleymândur meger kim bâd ile
Dîvlerdür gûyiyâ zencîr-i kahr içre esîr
(Süleyman as’ın emrindeki rüzgarla gezdiği ve Şeytanları esir edip zincire vurduğu gibi, Çekildi kılıçlar kınından İSKENDER AS’ın sedd-i,memleket hudutlarını islama actı)
Pür-cilâ âyine-i İskenderîdür ol ‘alem
Kim ser-i mîl üzre olmış hem-ser-i peykân-ı tîr
Kim ser-i mîl üzre olmış hem-ser-i peykân-ı tîr
Gurre-i garâ-yı ebrûsı yiter yârüñ baña
Saña şimdi ey meh-i rûze ırakdur merhabâ
Saña şimdi ey meh-i rûze ırakdur merhabâ
(İskender AS,bütün alemlerde cilalanmış bir aynadır.Kim iğne başı olmuş veya ok’un başı,birgünlük hilal yeter yarın bana.Sana şimdi 24 saatlik zaman uzaktır merhaba)
Reşk-i İskender degül mi devrüñ ey mâh-ı siyâm
Oldı bir mîl üzre niñ âyine-i ‘âlem-nümâ
Reşk-i İskender degül mi devrüñ ey mâh-ı siyâm
Oldı bir mîl üzre niñ âyine-i ‘âlem-nümâ
(O devirde İskender as’ı en parlak ay bile kıskanır bir iğne ucundaki yansımasının alemlerdeki gösterişine)
La‘l-i rahşân ile bir nahl-ı murassa‘
La‘l-i rahşân ile bir nahl-ı murassa‘
Her menârı şu‘le-i kandîl idince pür-ziyâ
Iyd-ı ekber ol zamân olur ki ‘abd-i hâlisüñ
Dest-bûsıyla müşerref eyleye sadr-ı kibâr
Iyd-ı ekber ol zamân olur ki ‘abd-i hâlisüñ
Dest-bûsıyla müşerref eyleye sadr-ı kibâr
(Kırmızı parlak taşlarla,süslenmiş sandılar.Her feneri,kandil alevini de pür ışık.Büyük bayram o’durki; halis kul (Muhlis) olursun.El öpmeyle müşerref eyleyip göğsün genişler)
İder şehd-i lebüñden ayru dil zünbûr-veş zârı
İder şehd-i lebüñden ayru dil zünbûr-veş zârı
Dirîgâ almaduk gitdi o yâr-ı gonca-femden haz
(O yar’ın Bal dudağından dökülenler,arı sokmuş gibi de olsa sadece HAZ aldık hiçbir zaman eyvahlar olsun demedik)
Cemâlüñ seyr iden âyine-i İskender’e bakmaz
Lebüñ zevkin duyanlar eylemezler câm-ı Cem’den haz
Lebüñ zevkin duyanlar eylemezler câm-ı Cem’den haz
Be-nâm-ı dest-i deryâ-feyz gibi kaldı on çeşme
(İskender as,gönül aynasından ALLAH’IN CEMALİNİ SEYREDER her an.Bu zevki tadanlar başka hiçbirşeyden bu HAZ’zı alamazlar. Denizin feyzi yanında bir ceşmenin kudreti kadardır diğer haz’lar.)
Muhassal Hızr irişdi halka ol İskender-i sânî
Zihî pâşâ-yı ‘âlî-menzilet serdâr-ı pür-şevket
Ki tutdı ser-be-ser âfâkı İskender gibi nâm
Ki tutdı ser-be-ser âfâkı İskender gibi nâm
(İskender as’ın arkasından Hızır as halk’a erişmesi hasıl oldu.Ne güzeldir ki o BÜTÜN KUDRET ELİNDE OLAN EN YÜKSEK DERECELİ BİR KUMANDANDIR.Ki BAŞTANBAŞA NAM SALDI BÜTÜN UFUKLARA İSKENDER AS)
Gögüs gerdi ‘adûya ser-hadd-i İskender
Halel bulmışken âbâd eyledi İslâmı
((Düşmana hat cekti göğüs gerdi.BOZULMUŞ OLAN (Aslından uzaklaştırılmış olan) İSLAM’I YENİDEN HAYATA GEÇİRDİ İSKENDER AS))
NEV’Î-ZÂDE ATÂYÎ DÎVÂNI
Mest çün bûy-ı fenâ der-bâde-i bezm-i cünûn
Mutrib u gûyâ-yı mâ mâtem-zede hunyâgerest
Ger be-hâhî Âb-ı Hayvân tâli‘-i ân Hızr cû
K’ez belâ-yı zulmet u-râ pâsbân İskender
NEV’Î-ZÂDE ATÂYÎ DÎVÂNI
Mest çün bûy-ı fenâ der-bâde-i bezm-i cünûn
Mutrib u gûyâ-yı mâ mâtem-zede hunyâgerest
Ger be-hâhî Âb-ı Hayvân tâli‘-i ân Hızr cû
K’ez belâ-yı zulmet u-râ pâsbân İskender
Ez berây-ı seyl geşten eşk-i mâ Dâvûdveş
Murg-ı hurşîd -i dırahşân der-nazar zerrîn-perest
Murg-ı hurşîd -i dırahşân der-nazar zerrîn-perest
((İSKENDER AS,Meyhanelerin kötü kokularında,oradaki içkilerle,şarkılarla acılarını unutmaya,onlarla mest olmaya çalışanlara,Hayat bulmak isteyenlere (Zira başlangıçta bütün insanlar,Allah katında ölüdür.Taki kalblerine NUR girinceye kadar.Enam/122) HIZIRDIR.Ki o zalimlerin belalarına karşı daha da şiddetlilerine karşı Davud as gibi altınsarısı bir güneş ve koruyucudur (nöbetcidir)).
BEHİSTİ DİVANINDAN
BEHİSTİ DİVANINDAN
Eger fehm eyledüñ nutkum sen İskender’siñ İskender
Karìniñ olmağa layık ide gör iki er peyda
Biri zahir Felatunuñ ma-aş-ı akıl idrakiñ
Biri Lokm Àn-ı batındur ide ol nursuz peyda
((Anladığıma göre derim ki,sen İSKENDERSİN İSKENDER AS.Liyakatın ile İki kişiyi arkadaş edinebilirsin.Birisi AKLI ile idrak ederek ZAHİRİ ve NUR’SUZ yaşayan.Diğeri,LOKMAN AS gibi BATINİ (Allah’a iradesini teslim ederek Allah’ın emriyle yaşayan))
Atì k-ullah ile paydar nihayet sülk-i irşadım
Gerek nesla gerek sırr-ı İskender HÀşima burada
Virmezem İskender’e mir’atımı olmam vezìr
Ferd-i vahid devre geldüm dürr-i yekta olmuşum
((Allah’ın yardımıyla “GELECEKTEKİ VAHDET DEVRİNE ULAŞMIŞ OLSAYDIM”Haşimi neslinden (Peygamber sav efendimizin soyundan) gelen İSKENDER AS’ın sırrı ile o’na gönlümü vererek “İRŞAD YOLUNDA,O’NUN VEZİRİ ve EŞSİZ BİR İNCİ” olurdum.))
HAŞİM BABA DİVÂNI
Bilmediler ki zuhur eyledi Mehdi-yi zaman
Dad-ger ü daver-i din-perver-kerrubi –hadem
Dad-ger ü daver-i din-perver-kerrubi –hadem
(Daha BİLMİYORLAR,Büyükmeleklerin yardımıyla adaletle zulmü önleyerek dini yeniden hayata geciren zamanın MEHDİ AS’ININ ZUHU